Practical tools for a pluralistic approach: knowledge of and attitudes towards multilingualism in the classroom
Abstract
This contribution focuses on didactic resources developed with the aim to provide appropriate tools for dealing with the ‘new multilingualism’ in the schools of South Tyrol. These tools consist of a travelling exhibition and eight workshops developed and created within the project One School, Many Languages (SMS). Each workshop includes a number of activities and brings into focus a specific aspect of multilingualism (etymology, intercomprehension, etc.). This paper presents the perspective of students aged 11 to 14 (middle school) on the activities, thus offering an alternative insight into the implementation and practice of plurilingualism and intercultural awareness in education.
Dieser Beitrag konzentriert sich auf die didaktischen Ressourcen, die mit dem Ziel entwickelt wurden, geeignete Instrumente für den Umgang mit der ‚neuen Mehrsprachigkeit‘ in den Südtiroler Schulen bereitzustellen. Diese Tools bestehen aus einer Wanderausstellung und acht Workshops, die im Rahmen des Projekts One School, Many Languages (SMS) entwickelt und erstellt wurden. Jeder Workshop umfasst eine Reihe von Aktivitäten und fokussiert einen spezifischen Aspekt der Mehrsprachigkeit (Etymologie, Interkomprehension, etc.). Dieser Beitrag stellt die Perspektive der 11- bis 14-Jährigen (Mittelschule) auf die Aktivitäten dar und bietet so einen alternativen Einblick in die Umsetzung und Praxis der Mehrsprachigkeit und des interkulturellen Bewusstseins in der Bildung.
Keywords: didactic resources, language awareness, multilingualism, South Tyrol
How to Cite:
Colombo, Sabrina; Barrett, Joanna & Dana Engel (2020): Practical tools for a pluralistic approach: knowledge of and attitudes towards multilingualism in the classroom. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 25: 1.
Downloads
Download PDF