‘A Good Neighbour is Better than a Far Friend’ – Using computer-based learning environments (CBLEs) for learning neighbour languages
Abstract
This paper discusses the Digi+ project, a bilingual Dutch-German CBLE, aimed at primary school pupils between eight and ten years old in the German-Dutch border region. It describes the set-up of Digi+ as well as results from the first pilot study that was held with one Dutch and two German schools comprising six teachers and 107 pupils. Data were collected on language background of the participants, their attitudes towards the neighbour language and culture and teachers’ experiences and teachers’ impressions of pupils’ experiences of working with Digi+. Results show that pupils are enthusiastic about working with the bilingual CBLE and there is potential in the learning environment for enhancing neighbour language and culture education.
In diesem Beitrag wird das Projekt Digi+ vorgestellt, eine zweisprachige niederländisch-deutsche computerbasierte Lernumgebung (CBLE), die sich an GrundschülerInnen zwischen acht und zehn Jahren in der deutsch-niederländischen Grenzregion richtet. Neben dem Aufbau von Digi+ werden auch die Resultate einer ersten Pilotphase der Lernumgebung beschrieben, die mit einer niederländischen und zwei deutschen Schulen (sechs Lehrkräfte und 107 Lernende) durchgeführt wurde. Es wurden Daten zum Sprachhintergrund der TeilnehmerInnen, zur Einstellung gegenüber der Nachbarsprache und -kultur sowie über die Erfahrungen der LehrerInnen und SchülerInnen (aus der Sicht der Lehrpersonen) bei der Arbeit mit Digi+ gesammelt und ausgewertet. Die Ergebnisse zeigen, dass die SchülerInnen begeistert von der Arbeit mit der zweisprachigen CBLE sind und dass Digi+ das Potenzial hat, die Sprach- und Kulturerziehung der Nachbarn zu verbessern.
Keywords: Neighbour languages, CBLE, language attitudes, Nachbarsprachen, computerbasiertes Lernen, CLIL, Spracheinstellungen.
How to Cite:
Günther-van der Meij, Mirjam; Urbanek, Lukas; De Vogelaer, Gunther; Jager, Jordi & Joana Duarte (2022): ‘A Good Neighbour is Better than a Far Friend’ – Using computer-based learning environments (CBLEs) for learning neighbour languages. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 27: 1, 167–198.
Downloads
Download PDF