Teaching and learning the language of the neighbour country: Tools for mainstream primary education in the Slovenian-Italian border area
Abstract
The article presents two central tools for teaching neighbour languages in border areas within the didactic framework of the Contact-Based-(Neighbour-)Language-Learning-and-Teaching method (CoBLaLT, Cavaion 2015; 2016; 2019), namely a teacher’s guide to contact-based neighbour language teaching and the digital portfolio ‘My multimedia autobiography of cross-border contacts’ for pupils aged 11 to 15. They were developed as part of a postdoctoral project between 2017-2019 in the Italian-Slovenian border region. The article highlights the importance of making language teaching research a collaborative process between a strong scientific and professional community that thus fosters innovation and effectiveness of methods and contents in neighbour language learning.
In diesem Artikel werden zwei zentrale Instrumente für den Nachbarsprachenunterricht in Grenzregionen vorgestellt, die im Rahmen des didaktischen Konzeptes für „kontaktbasiertes Nachbarsprachen Lehren und Lernen” entwickelt wurden: ein Leitfaden für Lehrende für kontaktbasierten Nachbarsprachenunterricht sowie das digitale Portfolio ‚Meine Multimedia-Autobiografie für grenzüberschreitende Kontakte‘ für Schüler und Schülerinnen im Alter von 11 bis 15 Jahren. Die Instrumente wurden als Teils eine Post-Doc-Projekts zwischen 2017 und 2019 in der italienisch-slowenischen Grenzregion entwickelt. Der Artikel hebt die Relevanz kollaborativer Sprachlehrforschung hervor, die durch enge Zusammenarbeit von Wissenschaft und Unterrichtspraxis Innovation und Effektivität von Methoden und Inhalten im Nachbarsprachenunterricht sicherstellt.
Keywords: Neighbour language teaching and learning, multilingual border regions, linguistic autobiography, EU language policy.
How to Cite:
Cavaion, Irina M (2022): Teaching and learning the language of the neighbour country: Tools for mainstream primary education in the Slovenian-Italian border area. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 27: 1, 81–103.
Downloads
Download PDF