Identity in social context: Plurilingual families in Baden-Wuerttemberg and South Tyrol
Abstract
In trying to understand how identity can be constructed in the face of diversity, plurilingual families are a focal point of interest, since they live between different cultures and identities. In our article, we assume along with Bucholtz and Hall (2005) that identity encompasses macro-level demographic categories, local ethnographically specific cultural positions as well as temporary, interactionally specific stances and participant roles. Based on this theoretical assumption, we will describe how plurilingual families construct their identity by comparing two different regions: the officially monolingual German federal state of Baden-Wuerttemberg and the officially trilingual Autonomous Province of Bolzano/South Tyrol. The analysis in this article is based on semi-structured interviews with and self-recordings of plurilingual families in Baden-Wuerttemberg and South Tyrol.
Möchte man verstehen, wie Identität im Angesicht von Diversität konstruiert wird, sind mehrsprachige Familien von besonderem Interesse, leben sie doch an der Schnittstelle verschiedener Kulturen und Identitäten. Wir gehen mit Bucholtz und Hall (2005) davon aus, dass Identität demographische Kategorien auf der Makroebene genauso umfasst wie lokale, ethnographisch spezifische kulturelle Positionen und temporäre interaktionale Haltungen und Rollen. Ausgehend von dieser theoretischen Basis werden wir die Identitätskonstruktion mehrsprachiger Familien in zwei unterschiedlichen Regionen untersuchen: dem offiziell einsprachigen deutschen Bundesland Baden-Württemberg und der offiziell dreisprachigen Autonomen Provinz Bozen/Südtirol. Datengrundlage sind semi-strukturierte Interviews mit und Selbstaufnahmen von mehrsprachigen Familien in Baden-Württemberg und Südtirol.
Keywords: multilingualism, identity, family language policy, child agency, language ideology
How to Cite:
Colombo, Sabrina; Ritter, Anna & Maria Stopfner (2020): Identity in social context: Plurilingual families in Baden-Wuerttemberg and South Tyrol. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 25: 1.
Downloads
Download PDF